Методична скарбничка





Виготовлення виробу розраховано на 12 годин, 3-4 заняття (в залежності від вікового складу гуртківців та розподілу годин щодо розкладу занять)
 Мета:·        Навчальна: формувати уміння і навички при засвоєнні основних технічних прийомів та способів ліплення в техніці тістопластики, вчити створювати композицію за власними ескізами; знайомити з правилами розпису.
·        Розвивальна: розвивати уяву, естетичний смак, фантазію, дрібну моторику рухів.
·        Виховна: формувати національну свідомість дітей, патріотичні почуття, працелюбство, духовні та моральні цінності засобами декоративно-ужиткового мистецтва, виховання естетичного відношення до оточуючого світу творами мистецтва, шанобливе ставлення до національних витоків народного мистецтва.
Методи і прийоми: словесні, наочні, практичні.
Міжпредметні зв’язки: основи композиції, креслення, вишивка стрічками.
Методичне забезпечення: ілюстрації, інструкційні картки, таблиці з наробітками, ескізи, малюнки дітей;
Обладнання, матеріали та інструменти: картон, пензлики, склянка з водою, мука, чашка, тканина, кольорові стрічки, голки, фарби, кисті, декор, рамка, клей для оформлення робіт.
Технічні засоби навчання: комп’ютер, телевізійний екран, носії інформації.
Об’єкт праці: Декоративне панно.
Очікуваний результат: дитячі роботи, виготовленні в інтегрованій техніці (тістопластика + вишивка стрічками); створення та оформлення композиційної роботи.
Вік дітей: 9 -12 років.
Керівник гуртка: Гулак Вікторія Геннадіївна.


Заняття 1. Сьогодні ми з вами будемо працювати над ескізом.

         У нашому сучасному світі велике значення надається домашньому затишку і його оформленню. Зараз відроджується інтерес до речей які вироблені своїми руками. Ваш кабінет прикрашений роботами з солоного тісту (педагог показує зразки і розказує про них) та картинами зі стрічок на яких зображені квіти, птахи, тварини, риби.
          Сьогодні на занятті ми з вами розпочнемо роботу з виготовлення прикраси для інтер’єру нашої оселі – «Метелика» з солоного тіста .
          Під час роботи кожен з вас спробує себе відчути скульптором, адже саме ліплення найсуттєвіше пов’язано з поняттям професії «скульптор». Таким чином ваша робота полягатиме у створенні скульптури (панно). Робота розрахована на чотири заняття. На першому заняті ми зробимо ескізи. На другому заняті з кускового тіста виріжемо метелика, на третьому занятті розпишемо, а на четвертому оформимо роботи. Сьогодні бажано встигнути зробити ескізи, підготувати шаблони. 
           Ви, звичайно, помітили, як чітко окреслюються форми яскравих птахів на контрольному тлі. Та й у барвистому довкіллі яскраві кольори метеликів і квітів не «губляться», а ніби ще більше вияскравлюються. Різноманітність форм і барв споконвіку надихали людей на творчість. Погляньте на метеликів, жуків, інших комах. У більшості з них гарна, витончена форма. А яке багатство кольорів! Хіба можна не замилуватись чудовими візерунками на крильцях метеликів? Та у цієї краси є певна закономірність.
         Якщо провести уявну лінію через центр тіла метелика, то вона розділить його на дві абсолютно однакові частини, які і є наче дзеркальним відображенням одна одної. Таке явище називається симетрією (слайд 1).
          
         Це можна побачити і на інших предметах, які нас оточують. Але все, що нас оточує вписується в прості геометричні форми: коло, трикутник, квадрат і т.д.
А уявну лінію поділу називають терези симетрії. Симетрія - схожість правої та лівої половинок предмета, їх рівноваги. А тепер приступаємо до поетапного виконання малюнка метелика. (Нагадуємо дітям про раціональне використання площини робочого місця та матеріалів. Проводимо інструктаж з ТБП)
Таблиця.1
№ з/п
Зміст
Малюнок
1
Поділ аркуша паперу навпіл віссю симетрії











2
Компонування зображення з нанесенням габаритних розмірів та визначення пропорційних відношень між величиною тільця метелика та його крильцями.











3
Уточнення контурних ліній зображення метелика












4
Нанесення на крильця метелика малюнка природного візерунка.













       Бажаю всім успіху та витримки, неординарного і творчого рішення роботи.
Усі ви талановиті, але також усі різні за характером, навичкам і мріям, тому ви маєте можливість, з моєю допомогою, створити ескіз декоративного панно, відповідно вашим бажанням (слайд 2).
Варіанти: панно з кольорового тіста за індивідуальним ескізом.
- панно в колі;                               - панно в квадраті;
- панно в трикутнику;                   - статика або динаміка вашої композиції;

 (слайд 2)
За ескізом виготовляємо шаблон метелика

Заняття 2. Сьогодні ми з вами з кускового тіста виріжемо метелика
Ліплення з солоного тіста - дуже цікава, творча і захоплююча робота, яка ставить перед собою цілі розвитку моторики пальчиків рук і мови як явищ, взаємопов’язаних один з одним, уяви, логічного і абстрактного мислення, художніх і творчих здібностей і можливостей дитини, виховує естетичний смак, уважність, прищеплює навички акуратності.
Для організації проведення роботи нам потрібно: стеки (маленькі пластмасові ножики), пензлик, склянка з водою, поліетиленові пакети, миска, фольга, качалка , деко, лінійка, мірна кружка, ганчірочка. Щоб у нас вийшло чарівне тісто нам потрібно всього: борошно, сіль (дрібна) вода.
Трохи з історії виникнення цього чудового виду творчості.
Ще наші кмітливі предки, готуючи коржі з замішаної на воді борошна, додумалися використовувати їх як елементи прикраси, обпалюючи на розжареному вугіллі. А потім просунулися далі, виготовляючи з тіста різні фігурки божеств. Люди використовували цей найпростіший матеріал для ілюстрації народних сказань, виліплюючи з тіста діючих в них героїв. А сіль у тісто стали додавати для того, щоб вироби не поїдали комахи і миші. Цей вид скульптурної творчості пройшов через століття і країни. У Гімалаях культові фігурки виготовляли з ячмінного борошна в дерев’яних формах.
Здавна, коли увійшло у звичай святкування Нового року, люди дарували один одному фігурки, виготовлені з солоного тіста. Їх підносили молодятам, тому що вони несли в собі особливий сенс - символізували багатство і добробут у сім’ї. Адже хліб і сіль завжди були присутні на будь-якому столі. Звідси і назва таких фігурок - «хлібосол». Їх не просто обпалювали, а ще й розписували. Причому розписом, характерним для місцевості проживання.
До цих пір печуть фігурки з тіста, звані «козулі», випікають «корівки», символ врожайності та приплоду худоби. Глибокі корені має майстерність приготування пряників. Їх випікали в друкованих формах з вирізаними в них візерунками: геометричними, із зображеннями фігурок людей, птахів, звіряток. Пряники покривали підфарбованим цукром, глазур’ю і спеціально позолоченою фарбою. У Китаї з солоного тіста робили маріонетки. Німецькі та скандинавські народи використовували хлібні фігурки з сіллю для виготовлення сувенірів, які дарували на Різдво і Великдень. Це були підкови, кільця, вінки, медальйони - символи успіху і процвітання, які підвішували до дверей і вікон.
Рецепт солоного тіста
Замішуємо тісто: борошно - 300 г, сіль - 300 г, вода - 150г, 1ст.л. - рослинного масла. У миску висипати борошно і сіль (дрібну , якщо сіль велика, то її потрібно попередньо розчинити у воді. Ретельно все перемішати. У воду додати борошно і помішувати до отримання однорідної маси. Тісто потрібно м’яти доти, поки воно не перестане прилипати до рук. Тісто має бути м’яким еластичним, але не рідким. Тісто краще готувати заздалегідь, приблизно за годину до роботи. Покладіть тісто в поліетиленовий пакет і помістіть його до початку роботи в холодильник.






















Перед початком ліплення застелите деко фольгою. Для ліплення найзручніше використовувати перевернутий деко з невисокими бортиками. У фольги дві сторони: блискуча і матова, щоб не втомлювалися очі, робочою поверхнею краще брати матову сторону. Щоб фольга добре трималася і не ковзала по деку, його потрібно попередньо змочити водою. Застеливши фольгу на мокрий деко, потрібно прибрати зайву рідину, за допомогою сухої ганчірочки або лінійки. Акуратно рухайте по фользі ребром лінійки (або сухою ганчірочкою), виганяючи з-під неї воду, повітря, так, щоб поверхня стала абсолютно рівною (слайд 3). Щоб визначити розміри майбутньої роботи (композиції), візьмемо приготовлену заздалегідь основу і позначимо її розміри на фользі з допомогою кулькової ручки (слайд 4).                                      


Зробити тонкий пласт з тіста. Вирізати за допомогою ножика, та виготовленого з картону шаблону метелика. Якщо місця зрізу не рівні , то їх треба загладити за допомогою води (слайд 5)

З кускового тіста робимо тулуб метелику, та приклеюємо за допомогою пензлика, води до крил, прикрашаємо вусиками. Залишаємо вибір сушитись.
Сушити виріб можна різними способами: природним способом, при кімнатній температурі (цей спосіб підходить для виробів товщина яких не більше 1см), та сушка вироби в духовці при самій низькій температурі 5-8 годин (залежно від товщини виробу), якщо виріб сушити при високій температурі, то відбудеться деформація виробу. Ми будемо сушити наш виріб в духовій шафі. Виріб можна вважати висушеним, якщо при постукуванні він видає дзвінкий звук (слайд 6).

Заняття 3. Сьогодні ми з вами розпишемо нашого метелика
Ми починаємо розпис нашого метелика. Зверніть увагу на кольори природних візерунків на крильцях метелика. Вони є контрастними і тому їх зображення виразне та яскраве. Контраст є основним виражальним засобом у мистецтві, без нього все було б тьмяним та нецікавим.
Контраст - це поєднання двох протилежних кольорів. Явище контраст спостерігається між світлими і темними та між теплими і холодними кольорами. Контраст – французьке слово, означає – протилежність.
Перед вами коло, де можна побачити основні та похідні кольори (рис.2).
Багатство кольорів та їх відтінків одержують за допомогою лише трьох основних кольорів - жовтий, синій і червоний. Похідні кольори утворюють механічно, змішуючи фарби на спеціальній палітрі або на папері тощо.
Погляньте на три малюнки однакової форми, де використано  контраст (рис.3).
Цифрою 1 показано поєднання двох кольорів (червоного - теплого) з зеленим холодним).
Цифрою 2 - поєднання холодного фіолетового та теплого жовтого.
Цифрою 3 - поєднання холодного синього та теплого оранжевого кольорів.
Метелики намальовані трьома головними кольорами, а тло в них контрастне по відношенню до метеликів.
Нюанс - (фр. слово) - відтінок. Це показано на двох малюнках однакової форми 
На рисунку 4 показаний метелик, намальований в холодній гамі, а на рисунку 5 - метелик в теплій гамі.
Вибираємо основний колір для метелика (слайд 7,8). 
За допомого тонкого пензлика працюємо над візерунками, за ескізами (слайд 9,10). 
Після повного висихання, виріб треба покрити безбарвним лаком (це додасть виробу блиск і яскравість фарб, стійкість до зовнішніх впливів навколишнього середовища) (слайд 11).


Заняття 4. Сьогодні ми з вами оформимо роботи
Ось які чудові метелики прилетіли до нас.
Для надання виробу закінченого вигляду, візьміть приготовлену основу та закріплюйте в неї виріб. В якості основи беремо приготовлене коло з матеріалу, та за допомогою клею приклеюємо метелика.
Для вишивки стрічками: заправляємо ткань до п’ялець, наводимо малюнок (слайд 12,13). 
Вишиваємо найпростіші квіточки (слайд.14,15,16,17).
Підфарбовуємо вишитий сюжет (слайд.18,19). 
Отже, ми зробили оригінальний виріб, створений своїми руками. Солоне тісто - доступний, дуже пластичний і екологічно чистий матеріал. Композиції, зроблені своїми руками, можуть не тільки прикрасити будь-який інтер’єр, але бути прекрасним подарунком.
Ліплення з солоного тіста розвиває моторику пальчиків рук і мови як явищ, уяви, логічного і абстрактного мислення, художніх здібностей дитини, виховувати естетичний смак, уважність, прищеплювати навички акуратності.
Фронтальне опитування: "Мікрофон"
- Що було вдалим і чому?
- Що було невдалого і чому?
- Які помилки у композиції ?
- Назвіть етапи виконання роботи?
- Що врахувати на майбутнє ?
- Чого саме навчилися ?


Після опитування (5 хвилин) вихованці обговорюють виконані роботи і бажаючій з групи висловлює загальну думку всієї групи.







Комментариев нет:

Отправить комментарий